torsdag 21 mars 2013

Världens bästa APA?

Från den nyöppnade Mikkeller & Friends Bottleshop köpte jag de två öler som rankas som bäst i världen vad gäller American pale ale. Båda är från Three Floyds: Zombie Dust och Alpha King. Jag har druckit båda förr, men aldrig mot varandra.



Som synes är Zombie Dust betydligt ljusare till färgen, Alpha King kan kanske inte riktigt kallas "pale" utan snarare "amber" (om dessa klassificeringar nu bara hade berott på färgen).
Även i doften skiljer sig dessa öler åt något enormt. Där Alpha King har en djup maltbas med toner av bröd, karamell och smör så är Zombie Dust bara rakt på humlen. En frisk och fyllig humlechock når näsan, med blommor, citrusskal och en viss, men inte störande, urinoarton.
Samma visa upprepar sig i smaken. Alpha King, som jag tidigare upplevt som en oerhört humlefrisk APA, känns maltdominerad med sin smöriga, nästan brittiska, bas. Dock finns här ändå en fräsch humlearom och ett rejält bett i beskan, något som fortfarande gör detta till ett fantastiskt öl. Zombie Dust är oerhört lätt i kroppen, fräsch och med en smått brutal dos humle. Fruktig och smakrik, men kanske något enkelspårig i sin humleattack. Hur var det med single-hop-öler, var de till för att experimentera med och lära folk om de olika humlesorterna eller gjordes de för att de faktiskt blev bättre så?

Min första slutsats blir nog ändå samma som ratebeers: detta är två fantastiska öler, där Zombie Dust når aningen högre. Min andra slutsats är att bryggeriet på ett mycket imponerande sätt har tagit fram två öler som, trots att de faktiskt tillhör samma stil, både är otroligt olika och otroligt bra. Det är enligt mig ett tecken på att bryggarna vet vad de håller på med. Till sist kan jag också nämna att båda ölerna passar mycket bra ihop med en bit appenzeller, men här är det Alpha King som avgår med segern tack vare sin karamellaktiga maltkropp som går fantastiskt ihop med de nötiga tonerna i osten.

Pris/tillgänglighet: Finns på Mikkeller & Friends (och sannolikt även på Mikkeller Bar). Annars är det nog till att åka till staterna för den som vill få tag på dessa. Jag betalade DKK 45 per flaska.

Fotnot: Flaskorna var, åtminstone inte på något sätt jag kunde uttyda, datummärkta, och jag vet därför inte vilken eventuell roll färskhet kan ha spelat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar